Dacia řeší velké dilema. Její bestseller, SUV Duster, musí přesedlat na modernější techniku. Ta ale nebude odpovídat představám současných zákazníků. Bude na míle vzdálena tomu, proč Duster lidé milují.
Prodloužená verze Dusteru bude vycházet z konceptu Bigster, který měl premiéru v roce 2021. Pod jeho karoserií však již nenajdeme diesel ani elektrický pohon 4×4. Použije elektrickou čtyřkolku jako například Toyota RAV4.
Dacia představila své první SUV Duster v roce 2010. S cenou pod 10 000 eur to byla skutečná bomba. Z Dusteru se stal zakrátko její celosvětový hit vyráběný is logy Renaultu a Nissanu. Druhá generace přišla na řadu v roce 2017, ale aby Dacia udržela nízkou cenu, použila jen inovovanou platformu B0, která měla základ ještě v roce 2004. Třetí generace však už bude muset přesedlat na modernější základy, konkrétně na platformu CMF-B, která dnes podpírá například Clio, Captur, ale také Dacie Sandero/Logan a Jogger. Tady se ale rýsuje velký problém. Žádné z těchto aut už nemá naftový motor a už vůbec ne pohon 4×4. A to jsou přesně prvky, pro které Duster v kombinaci s nízkou cenou lidé doslova milovali. Bude to vůbec ještě Duster?
O novince, která se chystá na trh v roce 2024, nyní přinesl aktuální informace francouzský web Largus, který je většinou skvěle informován o zákulisí skupiny Renault, kde patří také Dacia. Ten tvrdí, že třetí generace opravdu přijde o klasickou čtyřkolku i vznětový motor. Sám Denis Le Vot, šéf Dacie, přiznává, že to bude riskantní změna. „Je to těžká rovnice a mi zjišťujeme, jak daleko můžeme zajít. Těžko si představit Duster bez pohonu všech kol, který je součástí jeho DNA,“ řekl. To bylo ale ještě v roce 2021. Nyní by už měla být tato „rovnice“ vyřešena. Largus tvrdí, že Duster sice pohon 4×4 dostane, ale bez mechanického propojení. Jednoduše, zadní kola bude pohánět jen elektromotor, který podpoří trakci ve špatných podmínkách. A osud diesla je také zpečetěn.

Nový Duster dostane současný benzínový čtyřválec 1,3 TCe (96, 110 kW) s 12 V mild-hybridní výpomocí, který mu umožní využít dvouspojkovou převodovku EDC. S touto technikou by měl vydržet až do roku 2027, kdy vstoupí v platnost emisní norma Euro 7. Původní diesel nahradí hybridní verze s atmosférickým motorem 1,6 SCe, elektromotorem a multimódovou převodovkou, kterou již známe z Arkany. Výkon by měl být 108 kW. I přes tyto změny, vynucené emisemi, má Duster zůstat nejlevnějším SUV na trhu, ale na současné ceny máme i tak zapomenout. Zvlášť v prodloužené 7místné verzi, kterou naznačil koncept Bigster a která se stane novou vlajkovou lodí Dacie. Uvidíme, jestli v takové podobě osloví své dosavadní příznivce.