Prudký propad prodeje aut začal v Rusku v březnu a od té doby se situace jen zhoršuje. Analytici předpokládají, že koncoroční prodej bude meziročně horší o 50 až 70 procent.
Už v březnu, ale naplno až v dubnových prodejích aut, se projevil vliv sankcí uvalených na Rusko kvůli válce na Ukrajině a v uplynulém měsíci byl již prodej nových aut v Rusku skutečně „zoufalý“.
Meziroční pokles již ve čtvrtém měsíci letošního roku činil extrémních 78,5 procenta. To značí, že v Rusku se v dubnu prodalo jen 32 706 nových osobních a lehkých užitkových vozidel. A květen byl ještě horší. Během uplynulého měsíce se v Ruské federaci prodalo jen 24 268 aut. Ve srovnání s květnem loňského roku to znamená pokles o téměř 84 procent!
Podíváme-li se na pět nejsilnějších značek, tak v dubnu klesl před automobilů Lada o 77,6 % na 8 506 kusů, Kia prodala v meziročním srovnání o 75,9 procenta méně aut, celkem jich bylo 4 604, Hyundai klesl o 73,2 procenta na 4 150 kusů, Renault dokonce o 84 procent na 2 231 kusů a GAZ klesl o 61,5 % na 1 892 kusů. Takže opravdu žádná sláva. (Podrobné údaje za květen ještě nejsou k dispozici.)
Důvodem takového obrovského poklesu jsou stále větší problémy s dodávkami klíčových komponent, které omezují produkci. Mezi nejzasaženější sektory patří právě automobilový průmysl, protože západní firmy zastavily dodávky komponent a ty, které na ruském trhu působily, jej opustily. V důsledku tohoto vývoje muselo několik ruských závodů zastavit výrobu.

Sdružení AEB mezitím v dubnu zveřejnilo prognózu prodeje aut v Rusku na letošní rok. Podle ní by v roce 2022 měl prodej klesnout minimálně o 50 procent, jiní analytici však hovoří o poklesu na úrovni 70 až 75 procent.