Vodíkové BMW iX 5 má nádrž o kapacitě téměř 6 kilogramů vodíku a ujede na ni přibližně 500 kilometrů. Odpadem je demineralizovaná voda, přibližně 9 litrů na sto kilometrů.
BMW iX5 Hydrogen se reálně dostane do prodeje zřejmě až koncem dekády. Už v příštím roce se však bude „ve velkém“ testovat.
Koncem minulého týdne jsme měli možnost exkluzivně se svést v předprodukčním kusu vodíkového BMW řady 5, které nese předběžné označení BMW iX5 Hydrogen. A nejen to. Přímo v autě nám společnost dělal přední expert na vodíkový pohon Dr. Jürgen Guldner, který v BMW šéfuje celému projektu vodíkových technologií.
Jelikož šlo o předprodukční kus, jednou z našich prvních otázek bylo, kdy se taková auta dostanou reálně do prodeje. I když se dříve psalo, že už v příštím roce, bude to o něco později. Aktuálně totiž existuje v BMW vodíkových aut, v jakém jsme měli možnost krátce se převézt, jen pár. Ke konci roku by jich však mělo být již několik tuctů a jejich testování přejde do nové fáze.
I když relativně nedávno vydala mnichovská značka informaci, že auto pojede do prodeje možná už v příštím roce, tak jen ve velmi limitovaném počtu a na některých trzích. Podle Guldnera lze reálně očekávat širší nasazení tohoto modelu až ke konci dekády, kdy už bude více rozvinuta i vodíková infrastruktura a vyřeší se současné problémy s nedostatkem různých komponentů.
BMW iX5 Hydrogen může vodík čerpat až pod tlakem 700 barů, takových plniček je zatím jen velmi málo, standardem je spíše poloviční tlak a bratislavská vodíková čerpačka má tlak 200 barů, což pro osobní auta není příliš vhodné.
BMW chce do té doby ještě více popracovat i na jeho efektivitě. Auto, ve kterém jsme jezdili, mělo vodíkovou nádrž o kapacitě 6 kg vodíku, přičemž jeho průměrná spotřeba byla při běžné jízdě kolem 1,2 kilogramu na sto kilometrů. Jinak řečeno – dojezd na nádrž je kolem 500 kilometrů. Je však možné, že auto bude mít dvě takové nádrže. Doposud byla cena kilogramu vodíku 9,5 až 10 eur za kilogram, přičemž se nejedná o tržní cenu, ale je konsenzuálně dohodnuta. Aktuálně se však kvůli vysokým cenám energií zvýší někam na 11 až 12 eur za kilogram.
Po technologické stránce využívá motor ve vodíkovém iX 5 překvapivě mnoho komponentů z moderních naftových motorů BMW, jeho konečným produktem je totiž elektřina, pohánějící auto, i proto má modelové označení iX, vyhrazené pro elektrická auta. Jelikož se však jedná o spalovací motor, produkuje i odpad. Je jím voda. Podle slov Jürgen Guldnera jde o naprosto čistou odmineralizovanou, de facto destilovanou vodu. Pokud by neunikala z výfuků ve formě páry, která samozřejmě může opět kondenzovat na vodu, mohli byste ji klidně použít například v žehličce. Konečně jsme obdrželi i konkrétní odpověď, kolik této vody vlastně auto vyprodukuje – během stokilometrové jízdy je to přibližně 9 litrů.

Vodík jako palivo budoucnosti? Evropa do něj ‚naleje‘ 470 miliard eur
Pokud jde o další technické parametry, tak samotná baterie má relativně malou kapacitu – necelé 3 kWh. Zeptali jsme se, jestli by bylo možné zvýšit její kapacitu a vyrobit ze zkoušeného auta vodíkový plug-in hybrid. Podle Guldnera v tom žádný technický problém není, dokonce tahle jde ležela v BMW i na stole. Nakonec však byla odložena, protože primárně chtěli vyvinout vodíkové auto s dostatečně vysokým výkonem a v případě plug-in hybridu by jej bylo nutné omezit. BMW zatím touto cestou nechce jet. A když už jsme při výkonu, ten má vodíkový předprodukční model 275 kW, respektive 374 koní a na stovku zrychlí za méně než 7 sekund.