Prodej nových aut se spalovacími motory má skončit v roce 2035

Evropský parlament (EP) ve středu schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozidel se spalovacími motory. Opatření se netýká ojetých vozidel a bude ještě předmětem dalšího unijního vyjednávání.

Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby přestaly vyrábět auta se spalovacími motory a zaměřily se na elektromobily. Opatření je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality. Europoslanci ve středu hlasovali o několika legislativních návrzích z tohoto balíčku a některé vrátili do výborů EP.

Schválený návrh počítá s tím, že od roku 2035 by skončil prodej nových osobních a lehkých užitkových aut se spalovacími motory. Opatření se má týkat jen nových vozidel, lidé by nadále měli mít možnost používat starší vozidla se spalovacími motory i si taková auta na trhu s ojetými auty dále kupovat.

Europoslanci hlasovali o postoji EP k návrhu Evropské komise (EK). Následovat bude jednání zástupců EP a EK se zástupci Rady EU, tedy členských zemí, takzvaný trialog. Výsledný kompromis bude znovu potvrzovat parlament i Rada.

„Snižování emisí u nově prodávaných osobních aut prošlo v souladu s návrhem Evropské komise. Emisí ze stávajících vozidel a obchodu s ojetými vozy by se zákon neměl nijak dotknout,“ řekl ČTK český europoslanec Mikuláš Peksa (Piráti).

Opatření ale podle některých názorů přesto ovlivní trh s ojetými vozy. „Jejich ceny pravděpodobně půjdou vzhůru, protože na trhu bude panovat minimálně během přechodné doby nejistota. Ceny budou zvedat i nová vozidla (de facto jen elektromobily), která budou drahé úměrně tomu, jak drahé budou jejich baterie,“ řekl ČTK český europoslanec Alexander Vondra (ODS).

Zklamání po hlasování vyjádřila česká europoslankyně Martina Dlabajová (ANO), která to označila za „ránu českému automobilovému průmyslu“. „Počítejme s tím, že to způsobí pořádný průvan v peněženkách spotřebitelů. Budu i proto doufat, že členské státy v následných jednáních najdou kompromisní řešení, která zmírní dopady na firmy a zlepší výhledy lidí na koupi nových vozidel,“ řekla Dlabajová.

Nizozemský europoslanec a zpravodaj zprávy EP k tomuto legislativnímu návrhu Ján Huitema schválení přivítal. „S těmito standardy vytváříme přehledné prostředí pro automobilový průmysl a můžeme stimulovat inovace a investice pro výrobce automobilů,“ řekl. „Kromě toho nákup a jízda bezemisních vozidel pro spotřebitele zlevní,“ dodal.

Podle zprávy, o které hlasovali europoslanci, je na světě nyní více než miliarda vozidel na fosilní paliva, která produkují přes 30 procent světových emisí CO2.

Zpřísnění pravidel pro emise aut je součástí klimatického balíčku Fit for 55, kterým chce EU dosáhnout 55procentního snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 ve srovnání s rokem 1990. Balíček má pomoci dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 a je součástí strategie Unie nazvané Zelená ). Fit for 55 navrhuje mimo jiné změnu systému obchodování s emisními kvótami, uhlíkové vyrovnání na hranicích či změny ve využívání půdy a v lesnictví. Zahrnuje i podpůrná opatření, například vznik sociálního fondu či navýšení modernizačního a inovačního fondu.

Discover

Sponsor

Latest

V Česku výrazně klesá zájem o plug-in hybridy. Trh však válcuje Škoda

Zájem o plug-in hybridy v Česku meziročně klesl o čtvrtinu. Roste tam však zájem o bateriové elektromobily. Od ledna...

Mafiánské praktiky? Turistky zažalovaly plážový bar za účet 600 eur za 2 drinky a meze

Dovolená je čas na vyhození si z kopýtka. I když během celého roku šetříme, tohle je pár dní, kdy si dopřejeme i...

Jak začít s otužováním

V posledních letech se celosvětově rozmohl fenomén jménem otužování. Co všechny tolik láká na ponořování se do ledové vody nebo na každodenní...

Sestra mi vždy záviděla muže: Až do tohoto momentu, kdy se karta obrátila a já jsem pochopila, jak se cítí

"Kateřina byla moje jediná sestra a že mezi námi byl jen něco přes roční věkový rozdíl, rozuměli jsme si lépe než všichni...

Vyzkoušela množství brigád a vyplatilo se, dnes si plní sen: Kristína se míchání vůní věnovala ve francouzském Grasse

Jak vznikla myšlenka vyrábět veganské sojové svíčky a kdo za samotnou značkou stojí?Již během studentských let na střední škole jsem byla aktivní...