Po více než měsíci a půl se v největší ruské automobilce opět rozjely linky. Sjíždějí z ní však auta, která vracejí AvtoVaz o dvě dekády zpět. Lada Granta bez ABS, airbagů a emisních systémů opravdu připomíná devadesátá léta.
Linky závodu AvtoVaz v Togliatti se rozjely téměř po dvou měsících. Jejich produkce však připomíná devadesátá léta.
Po útoku Ruska na Ukrajinu se toho v největší ruské automobilce opravdu hodně změnilo. Renault, původní většinový vlastník, odprodal v květnu svůj 67,69% podíl za symbolický rubl Ruské federací v zastoupení institutu NAMI. Linky závodu v Togliatti však stály z důvodu nedostatku zahraničních komponent, na které se vztahovaly západní sankce, již od března. AvtoVaz plánoval výrobu opět rozjet 11. května, ale ani to se nepodařilo. Linky zamrzly až do 8. června. O to větší zájem přitáhlo jejich spuštění. Jenže to, co z nich začalo scházet, je jen stínem nedávné minulosti.
Prodej aut v Rusku se v květnu propadl téměř o 84 procent!
Ruské ministerstvo obchodu a průmyslu již dříve prohlásilo, že v AvtoVaze pracují na vývoji specifických modelů, které nebudou potřebovat komponenty z nepřátelských zemí. Zejména elektroniku. Výsledek? Je jím Lada Granta bez ABS, airbagů as motorem, který neplní ani emisní normu Euro 5. Kvůli tomu muselo Rusko upravit homologační předpisy, protože za normálních okolností by taková vozidla neměla šanci dostat typové schválení a vyrazit k zákazníkům. Jednoduše, Rusko snížilo normy na úroveň devadesátých let.
Granta je přitom modelem, který přišel na trh v roce 2011 a jehož kořeny sahají až k Ladě Kalina z roku 2004. Tehdy Granta nahradila hned několik obstarožných Lád, od samotné Kaliny přes Samaru až po „socialistické“ modely 2104 až 2107. které už v AvtoVaze včera vyrobily, jsou však chudší než ty z dob, kdy byla Granta horkou novinkou. Granta s přívlastkem Classic má sice lakované lišty nárazníků a 15palcové litá kola, ale chybí zmíněná bezpečnostní a emisní výbava.

Lada Granta Classic má sice lakované nárazníky a hliníková kola, ale ABS, airbagy či řízený katalyzátor byste v ní hledali marně.
Některé prvky jako posilovač řízení, elektrické ovládání oken, úchyty dětských sedaček Isofix, denní svícení, centrální zamykání, palubní počítač či předpřípravu na autorádio si sice zákazníci mohou dopřát, ale jen pokud si připlatí za balíček Classic’22. Čtyřválcový motor spojený s manuální převodovkou bude mít výkon 66 kW. Platí to pro všechny karosářské verze, tedy pro sedan, liftback i kombi. Granta bude zároveň nejlevnějším autem na ruském trhu. O tom, kolik Gránt chce ruský podnik vyrobit, nepadlo v tamních médiích zatím ani slovo.